نيمه ماه رمضان،معرفي برگزيدگان جشنواره «گفتمان مهدويت»

مهلت براي شرکت در جشنواره وبلاگ نويسي «گفتمان مهدويت» که توسط موسسه فرهنگي اطلاع رساني تبيان برگزار مي شود، به پايان رسيده و نتايج در نيمه ماه رمضان اعلام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي،اين جشنواره توسط بخش مهدويت تبيان با همکاري دفتر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني برگزار مي شود.

جشنواره گفتمان مهدويت يک جشنواره وبلاگ نويسي است که از نيمه شعبان المعظم همزمان با ميلاد حضرت مهدي(عج) آغاز شده و تا پايان شعبان ادامه داشت.

«بررسي تحليلي اصالت عقيده به مهدويت از جهت آيات، روايات و مباني عقلي- فوايد و آثار مکتب انتظار - ويژگي‌هاي منتظران و جامعه موعود - شبهات مهدويت و پاسخ آن‌ها- مباني امام شناسي - نظام امامت و رهبري در اسلام - توحيد و مکتب انتظار - آثار عقيده به حضرت مهدي عليه‌السلام- ابعاد وابستگي جهان به حضرت - شرح دعاي ندبه - شرح دعاي معرفت - معرفي آثار مهدوي دانشمندان شيعه و اهل سنت - معجزات مهدوي – حکايات مهدوي - اشعار مهدوي - متون ادبي - پيام‌هاي مهدوي - معرفي آثار مهدوي» از موضوعات برگزاري جشنواره و محورهاي تهيه مطالب وبلاگ است.

برگزيدگان اين جشنواره در نيمه ماه مبارک رمضان معرفي شده و هداياي ارزشمندي به ايشان اهدا خواهد شد.

بهار تجدید حیات قرآن؛ رمضان و بهار عالم؛ حکومت مهدی موعود


میل به تنوّع و تجدّد و بهار طبیعت مثالی از انقلاب است. بهار عالم، حکومت مهدی موعود است که با پر شدن جهان از عدل و داد، بهار حقیقی به منصه ظهور می رسد.

خبرگزاری شبستان: انسان حالتى دارد که از یکنواختى ملول مى‏شود و طالب تجدّد و تنوّع است. تجدّد و نوخواهى، احتیاجى است در وجود بشر. امّا اینکه رمز این کار چیست، چرا بشر در کمال اشتیاق چیزى را طلب مى‏کند و همین‏که به او رسید از شدّت و هیجانش کاسته مى‏شود، کم کم به سردى و خستگى و احیاناً به تنفّر و انزجار منتهى مى‏شود، فرصتی دیگر می طلبد.


بعضى گمان مى‏کنند که این خصیصه، ذاتى بشر است. بشر همیشه مشتاق و آرزومند چیزهایى است که ندارد. داشتن، مدفن عشق و علاقه و خواستن است. امّا بعضى دیگر نظر دقیق‏ترى دارند. مى‏گویند اگر واقعاً چیزى مطلوب غریزى و ذاتى بشر باشد، ممکن نیست که وصال او را سرد و افسرده کند. در نهاد و غریزه بشر معشوق و محبوبى کامل‏تر و عالى‏تر است؛ محبوبى که کمال لایتناهى است. به دنبال هر محبوبى که مى‏رود، در حقیقت، نشانى از محبوب اصلى و واقعى خود را در او مى‏بیند و به گمان محبوب اصلى به سراغ او مى‏رود، امّا پس از وصال چون خاصیّت آن محبوب اصلى را در او نمى‏بیند و احساس مى‏کند که این موجود قادر نیست، خلأ وجودى او را پر کند، به سراغ محبوبى دیگر مى‏رود، و همین طور ... مگر آنکه روزى به محبوب اصلى و حقیقى خود نائل گردد؛ آن وقت به کمال واقعى خود که اتّصال به کمال لا یتناهى است، خواهد رسید و در بهجت و سعادت کامل غرق مى‏گردد و براى همیشه آرام مى‏گیرد و دیگر خستگى و افسردگى و کسالت در او راه نمى‏یابد (أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ).
 

قرآن کریم درباره بهشت مى‏فرماید: "لا یَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا" یعنى این تفاوت میان نعمت هاى آخرت و این دنیا هست که در این دنیا انسان طالب تحوّل و تغیّر است، امّا در آخرت طالب تغیّر و تحوّل و نو شدن و عوض شدن نیست.
به هر حال، مسلّماً انسان در این دنیا طالب تجدّد و تنوّع است. تجدّد موجب انبساط و شکفتگى خاطر مى‏گردد، خصوصاً اگر آن تجدّد و تنوّع در جهت حیات و تازگى زندگى باشد. تجدّد و تنوّع، کدورت و ملال را از خاطر مى‏زداید.


هر زمان نو صورتى و نو جمال تا ز نو دیدن فرو میرد ملال‏
در تشریع نیز این نکته رعایت شده، در هفته، روزى و در سال، ماهى براى عبادت اختصاص داده شده است؛ یعنى تشریع به بدرقه تکوین رفته است. روز جمعه در هفته، و ماه رمضان در سال، اوقات تجدید حیات معنوى و زدودن خاطر از ملال ها و کدورت هاى مادّى است. در حدیث است:
لکلّ شى‏ء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان
هر چیزى بهار و فصل تجدید حیاتى دارد؛ بهار و فصل تجدید حیات قرآن در دل اهل ایمان، ماه رمضان است.
على (ع) مى‏فرماید:
تعلّموا القرآن فإنّه ربیع القلوب
قرآن را بیاموزید که بهار دلها قرآن است.
بهار طبیعى را خورشید به وجود مى‏آورد که پس از مدّتى دورى و فاصله، با اشعّه گرم خود طبیعت مرده را زنده و زمین خفته را بیدار مى‏کند؛ و بهار معنوى را خورشید تابنده قرآن در دلهاى مرده و روح هاى افسرده ایجاد مى‏کند. هم از فرصت بهار معنوى باید استفاده کرد و هم از فرصت بهار طبیعى. رسول اکرم(ص) درباره بهار معنوى- یعنى ماه مبارک رمضان- فرمود:
فاسئلوا اللَّه بنیّات صادقة و قلوب طاهرة أن یوفّقکم لعبادته و تلاوة کتابه
از خداوند با نیّت هاى جدّى و راستین و با دل هاى پاک بخواهید که توفیق بندگى و تلاوت کتاب الهى به شما عنایت کند.
 

سهم انسان از فصل بهاردر قرآن کریم مکرّر از این تجدید حیاتى که براى زمین رخ مى‏دهد یاد شده ولى به عنوان یک درس و تعلیم و به عنوان راهنمایى بشر، که از این فصل چه استفاده‏اى باید بکند و چه الهامى باید بگیرد.
هر یک از فرزندان زمین از گیاهان و حیوانات و انسان از این فصل حیات‏بخش سهمى و حقّى دارند: گل ها و سبزه‏ها در این فصل خود را به کمال رشد مى‏رسانند، به حدّ اعلى جمال خود را طراوت مى‏دهند؛ اسب و گاو و گوسفند خود را به آب و علف مى‏رسانند، خود را فربه مى‏سازند، جست و خیزى مى‏کنند؛ انسان هم از آن جهت که انسان است، عقلى دارد و فهمى، دلى دارد و احساساتى و عواطفى، او هم از این فیض عام سهمى دارد. سهم انسان چیست؟
براى بعضى از مردم فصل حیات‏بخش بهار الهام دهنده است، درس است، آموزنده است، نکته‏ها، رمزها و حقیقت ها در مى‏یابند. امّا متأسّفانه استفاده بعضى دیگر از افراد از حدّ استفاده یک حیوان تجاوز نمى‏کند. حاصل بهره آنها از این تجلّى باشکوه خلقت، شکم پر کردن و عربده کشیدن و بد مستى کردن و سقوط در منت ها درجه حیوانیّت است. آنها در این فصل الهام مى‏گیرند امّا نه از این فصل بلکه از صفات و ملکات پلید خودشان؛ الهام مى‏گیرند امّا چه چیز الهام مى‏گیرند؟ جنایت و آدمکشى، فحشاء و فساد اخلاق، شکستن قیود و حدود انسانى.
 

آیا این منتهاى بدبختى نیست که محصول رسیدن ایّامى به این لطف و صفا و طراوت، تیرگى دل و تاریکى روح و قساوت قلب باشد؟ آرى، هر کسى بر طینت خود مى‏تند.
به هرحال، فصل بهار فصل تجدید حیات و زندگى از سر گرفتن زمین ماست؛ فصل نشاط و خرّمى زمین است؛ فصلى است که زمین در شرایط تازه و جدیدى قرار مى‏گیرد و مستعد مى‏شود که بزرگترین موهبت هاى الهى یعنى حیات و زندگى به او افاضه شود.
در قرآن کریم از این حالت زمین، از این تجدید حیاتى که براى این موجود رخ مى‏دهد، مکرّر یاد شده. در حدود 15 بار و شاید بیشتر در قرآن به این موضوع اشاره شده، ولى به عنوان یک درس و یک تعلیم و یک حکمت آموختنى.( مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، ج‏3، ص: 367).
 

همانگونه که سال را بهاری است و بهار عبادت رمضان است، به همین نحو عالم از حیث پر شدن از عدل و داد نیز بهار دارد. این بهارها گاهی مقطعی و کوتاه بوده و برخی طولانی تر. اما سرانجام سر منزل این تاریخ را بهاری است که با رهبری مهدی موعود به بهار حقیقی و دولت کریمه و دولت عدل و داد مبری از ظلم منتهی می شود.
بهار خود انقلابی است . گذشت فصول و ماه ها و نو به نو شدن و تحول طبیعت نمونه ای طبیعی از انقلاب است. انقلاب نهائی مدیریت جهان با مقدماتی همراه است ازجمله آنها پر شدن عالم از ظلم و فساد. البته این بدین معنا نیست که ما با اختیار و آگاهانه اقدام به ظلم کنیم تا زمینه ظهور حضرت را فراهم آوریم. بلکه ما هر یک مسئولیم و باید خود را برای تحول و انقلاب نهائی آماده کنیم و با علم آموزری و عمل صالح، خود از یاران حضرت در زمان حضرت باشیم نه آنکه در برابر قیام عادلانه ایستادگی کنیم و در زمره گروهی گمراه باشیم که در برابر قدرت الهی حضرت به گورستان ظالمین ملحق شویم.

زمان جشنواره مجازی «امام هستی» تمديد شد

زمان شركت در جشنواره مجازی «امام هستی» در قالب رشته‌های گرافيك و وبلاگ‌نويسی تا پايان ماه مبارك رمضان تمديد شد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، جشنواره مجازی «امام هستی» در راستای سياست‌های كلان فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی و در راستای تقويت همبستگی ملی و نزديكتر شدن به جامعه مهدوی و با هدف بهره‌گيری از زبان گويا و شيرين هنرهای تجسمی وبلاگ‌نويسی، برگزار می‌شود.

تبيين، ترويج و زمينه‌سازی گسترش هرچه بيشتر سنت مهدوی در فرهنگ مردم از ديگر اهداف اين جشنواره مجازی به شمار می‌رود كه در قالب رشته‌های گرافيك و وبلاگ‌نويسی برگزار می‌شود.

جشنواره اينترنتی امام هستی از 20 خردادماه آغاز شد و قرار بود تا سوم تيرماه همزمان با ميلاد امام زمان(عج) به پايان برسد كه اين زمان تا پايان ماه مبارك رمضان تمديد شد و به منتخبان، جوايزی اهدا خواهد شد.

كاربران برای شركت در جشنواره ابتدا بايد عضويت خود را در پايگاه اينترنتی جشنواره به نشانی www.contest.islamee.ir مراجعه كنند و پس از باز شدن صفحه مربوطه، فرم عضويت را پر كنند.
برای عضويت اينجا را كليك كنيد!

برگزاری جشنواره «مهر بيكران» در كرمانشاه



  ستاد عالی كانون‌های مساجد در سراسر كشور در راستای گسترش فرهنگ مهدويت جشنواره اينترنتی «مهر بيكران» را در استان كرمانشاه برگزار می‌كند.


  ستاد عالی كانون‌های فرهنگی هنری مساجد كشور در راستای گسترش فرهنگ رفيع مهدويت با همكاری دبيرخانه كانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان كرمانشاه و كانون‌ تخصصی عترت استان دومين جشنواره مهر بيكران را برگزار می‌‎كند.

از جمله مسابقه‌ اينترنتی كه در اين جشنواره برگزار می‌شود، شرح مفاهيم زيارت آل ياسين است كه علاقه‌مندان جهت شركت در اين مسابقه و دسترسی به منبع مسابقه می‌توانند از 19 تيرماه تا 19 آذر ماه مصادف با ولادت با سعادت حضرت امام موسی كاظم(ع) به پايگاه اطلاع رسانی جوانان مساجد به آدرس www.javananemasajed.ir مراجعه كنند.

طرح هزاران ختم قران كريم از 3 تيرماه آغاز شده است و تا 21 دی ماه سال جاری ادامه دارد كه از ديگر مسابقات اين جشنواره به حساب می‌آيد. طرح ختم ميليون‌ها ذكر صلوات با نيت سلامتی و تعجيل در امر فرج امام زمان(عج) هم مسابقه ديگر اين جشنواره است كه علاقه‌مندان برای شركت در اين دو بخش می‌توانند هم‌اكنون با مراجعه به پايگاه اطلاع رسانی جوانان مساجد به آدرس www.javananemasajed.ir ثبت نام كنند و يا با ارسال پيامك به شماره 10008940831 آمادگی خود را جهت شركت در اين طرح اعلام كنند.

بخش‌های خوشنويسی و تلاوت از ديگر مسابقات اين جشنواره اعلام شده است. علاقه‌مندان برای شركت در اين بخش‌ها می‌توانند حداكثر تا تاريخ 19 آذر 1392 آثار خود را به دبير خانه جشنواره به نشانی استان كرمانشاه، سنقر كليايی، خيابان مهدی موعود (عج)، مسجد حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) و يا از طريق نشانی اينترنتی mehrebikaran@javananemasajed.ir ارسال كنند.